La traviata (Verdi) DVD
TDBA-0067 《 椿姫 》 パトリツィア・チョーフィ
Patrizia Ciofi (Violetta), Roberto Saccà (Alfredo), Dmitri Hvorostovsky (Germont), Eufemia Tufano (Flora), Elisabetta Martorana (Annina), Salvatore Cordella (Gastone), Andrea Porta (Douphol), Federic Sacchi (Doctor Grenvil), Vito Priante (Marchese d'Obigny); Lorin Maazel (conductor), Orchestra del Teatro La Fenice.
Recorded in Venezia, 18 November 2004; released 11 May 2005 (Japan). European release: mid-October 2005.
REVIEWS:
"Patrizia Ciofi is deserving of every accolade. Here is one singer who has matured into one of the most capable artists of her generation. Her acting is as superb and believable in all the key scenes in the opera, but in particular, the prelude, where she appears to be re-living distant memories; in Act II Scene I in the exchange with Germont, and later in Scene II with Alfredo. Act III is a tour de force, and a challenge Ciofi welcomes. From the opening bars, where she is groveling on the floor, to “Tenenste la promessa...Addio del passato/You kept your promise...Farewell to by gone days...,” to the final moments of the opera Ciofi is the consummate singing actress, never once stepping out of character even in the most florid moments; never once betraying the singing for dramatic effect, but always in unison. Throughout the opera Ciofi says more with one raised eyebrow, than others in two hours of singing. Luckily, Ciofi is blessed with striking looks, and a figure which would be the envy of many a teenager–and in this production, good looks are as necessary as the singer’s qualifications, if not more.
"Ciofi’s singing is even more impressive. Her coloratura in the first act is flawless, as is her dramatic and lyric renditions in the subsequent acts. Ciofi’s interaction with Germont has all the right dramatic touches; indignant at first when he accuses her of taking Alfredo’s money, and lady like with a touch of pride when she demonstrates that it is Alfredo who has lived off her generosity; fearful when Germont asks her for a “sacrifice.” Ciofi displays the right amount of drama in “Amami Alfredo.” She sings the line as though she were living the moment, with conviction and without exaggerated overtones." Opera Today
"Patrizia Ciofi's portrayal of Violetta ranks as one of the finest in recent years. One could argue that her essentially lyric voice lacks the solidity and projection in the middle and lower range for Acts 2 and 3. But her singing is so full of chiaroscuro, her acting so nuanced and touching, that one can overlook the minor vocal blemishes." La Scena Musicale
"The silence after the chorus departs [in Act 1] is deafening – 'È strano' is set into stratospheric relief, and Ciofi rises to the challenge as few others. Her emotions are utterly believable, while technically she is stunning. Importantly, she sustains the melodic line through the silences at 'Ah forsè liu', making it very, very touching. [...] Ciofi's reading of the letter is simply superb, her cry of 'E tardi' desperate, her 'Addio del passato' infinitely touching. The duet with Alfredo ('Parigi, o cara') is gorgeous on the ear. [...] A simply fantastic DVD." MusicWeb
"Ciofi surprend en Violetta, vocalise dardée, virtuose, et personnage sans compromission, on n’espérait pas une telle réussite." Concertclassic
"La distribution est menée par la Violetta de Patricia Ciofi. Elle possède le physique, le style du rôle et un indéniable charisme mais la conduite du chant n’est pas toujours idéale et elle fatigue sur la longueur." ResMusica
"Mais il y a aussi au générique la Violetta de Patrizia Ciofi, qui n'est de loin pas une débutante dans le rôle, et qui parvient ici à un approfondissement du personnage, à la fois musical et scénique, qui ne peut laisser qu'une trace indélébile." Classics Today
"Einen Glücksfall für die Aufführung bedeutet Patrizia Ciofi: Sie singt und spielt die Titelrolle mit einer expressiven Unbedingtheit, als gelte es das Leben. Stimmlich fundiert ist dieses aufregende Porträt in einer hervorragenden Atem- und Koloraturtechnik." Neue Zürcher Zeitung 25-Jan-06
STAGE REVIEWS
"La première des deux distributions alternées permet de découvrir en Patrizia Ciofi une Violetta d'anthologie. Avec voix égale dans tous les registres et à l'intonation parfaite, capable de placer en outre toutes les nuances en une parfaite messa di voce, la soprano italienne est aussi une actrice éminemment crédible: jeune, fine, mobile, et avec un visage suffisamment neutre pour pouvoir prendre toutes les physionomies au gré des maquillages." La Libre
"Ce retour à l’original sied à Patrizia Ciofi, magnifique de bout en bout. Décidément, la soprano italienne est vouée aux roles de courtisane après la Poppée de Monteverdi qu’elle vient de chanter au Théâtre des Champs-élysées. Verdi lui va mille fois mieux car il correspond à son tempérament comme aux caractéristiques de sa voix à la fois agile et colorée. Et douée surtout d’une grande sensibilité. Je n’aurai pas le mauvais gout de vanter sa plastique : disons que Robert Carsen a eu beaucoup de chance avec une artiste dont le plumage vaut le ramage." Le Figaro
"[S]eule, la Violetta de Patricia Ciofi, à force d’émotivité sincère, nous émeut. Mais la voix a faibli – depuis sa première Traviata sous la baguette de Ricardo Muti en 1997 à la Scala de Milan, et le timbre éreinté atteint souvent ses limites..." ResMusica with photos
"Une telle vision aurait pu susciter les éclats les plus écorchés : le travail du metteur en scène et de ses chanteurs la maintient dans un climat de tendresse et de douleur qui laisse toute sa place au beau chant. Et là, on peut dire qu'on est aux anges. Pour la beauté du timbre et le raffinement du chant de Patrizia Ciofi, tout d'abord. Peu de cantatrices parviennent à imprégner une telle douceur à un personnage aussi trouble. Avec elle, Violetta cesse d'être une femme objet pour devenir un être qui souffre, sa fragilité devenant alors sa propre, et ultime, force." LeGuide.be
"Della protagonista Patrizia Ciofi va detto innanzitutto che si riconferma sempre più come una delle autentiche dive del canto di questi anni. L' interpretazione scenica la costringe a una doppia fatica, richiedendole la vera e propria prestazione, perfettamente adempiuta, d' un' attrice di prosa. In tutta la prima parte dell' Opera ella adotta una linea di canto ferma, seppur ricca di sfumature, e nel rispetto della tradizione, salvo la ridotta durata delle filature in Ah forse è lui; la coloratura è impeccabile, il timbro bello, l' espressione toccante." Corriere della Sera
"Man durfte aber bei der ausdrucksstarken Patrizia Ciofi in der Titelpartie genau hinhören: ein warmes Timbre, hohe Musikalität, ein perfektes Missa di voce, in einigen Momenten vor lauter Spannung etwas zu hoch." Süddeutsche Zeitung
"The soprano started throatily on November 14 but quickly gained control of her small but highly flexible and expressive voice, offering many new insights by means of phrasing and verbal emphasis. She also proved a genuine actress, suggesting a feverishly strong will within Violetta's emaciated body." Opera News Feb-05
"La Ciofi merita ogni lode per la continua, vibrante espressività; in "Dite alla giovine" il suo timbro a volte aspro si è sciolto nella commossa elegia di un canto interiore, come trasfigurato..." La Stampa 14-Nov-04
Reviews also appeared in the following publications:
Gramophone - April 2006 p.81
International Record Review - January 2006 pp.81-82
American Record Guide - March/April 2006 Vol.69 No.2 pp.261-264
Opera Actual (Barcelona) - No.85 noviembre 2005 p.79
L'opera (Milano) - Anno XIX N.200 dicembre 2005 pp.102-103
Classica Répertoire - No.78 déc 2005 - jan 2006 pp.117-118
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